domingo, 27 de julio de 2008

Comienzan las carreras en el circuito urbano

Las carreras de coches por medio de la ciudad ya han comenzado! Las Asociaciones Vecinales del Litoral de Valencia ya hace tiempo nos posicionamos en contra del Circuito Urbano de coches de carreras. Para ello nos movilizamos y manifestamos. Y lo seguiremos haciendo. Por el momento nos toca aguantar la contaminación acústica y atmosférica; la propaganda del consumismo y la burla ante las medidas contra el cambio climático.
Mientras, los barrios como el Cabanyal, Nazaret y Malvarrosa siguen siendo la periferia abandonada de la "ciudad del glamour" que cada vez apesta más...




Hoy que han comenzado las carreras aprovechamos para reproducir un artículo aparecido en el Levante, donde se manifiestan las posturas críticas (que asumimos como asociación) ante el circuito.


PER UNA CIUTAT SOSTENIBLE I HABITABLE

Mentre arreu del món es parla de ciutats sostenibles i de la necessitat d´adoptar mesures per frenar la degradació ambiental i per lluitar contra el canvi climàtic, i mentre totes les administracions responsables estan d´acord amb la urgència d´informar i formar la ciutadania per tal que adopte models de vida no agressius ni amb la salut de les persones ni amb el medi ambient, a la ciutat de València es preveu un nou espectacle esportiu que contradiu tots els plantejaments abans esmentats. La competició del Fórmula 1 pel circuit urbà que s´està construint a marxes forçades és paradigma d´allò que no deu admetre cap projecte de ciutat mínimament seriós. Perquè tant pel que fa als procediments utilitzats per ajuntament i Generalitat per afavorir la construcció del circuit com per les característiques de la prova, s´estan obviant moltes normes i criteris bàsics que tenen a vore amb la legislació, amb la sostenibilitat ambiental, amb la transparència informativa, amb l´economia, amb l´educació i amb el concepte de ciutat. Per això, la coordinadora Fórmula Verda ha divulgat un manifest on sintetitza en 10 raons la seua oposició al circuit urbà de Fórmula 1. Són deu raons, però en podien ser moltes més, atesa la irracionalitat del projecte.
Perquè irracional és destinar grans quantitats d´euros del pressupost públic a la construcció d´un circuit per a una única competició de cotxes, quan a Xest ja n´hi ha un de recent construcció i només està a 20 quilòmetres de València. Com també és irracional i políticament censurable que la Generalitat, que té un dèficit d´11.550 milions d´euros, dedique diners de tots els valencians a afavorir uns negocis privats que en res no van a beneficiar a la majoria de ciutadans, mentre ignora un bon grapat de necessitats socials importants que té l´obligació d´atendre.
D´altra banda, considerem greu que el Consell haja aplicat per al premi F1 la declaració d´interès general per tal que obres del circuit no hagen de comptar amb llicència urbanística ni ambiental ni declaració d´impacte ambiental ni autorització ambiental integrada, contravenint així un total de vuit lleis distintes. El Govern valencià ha fet ús de l´aplicació de normes d´excepcionalitat per a situacions que no ho són i ha volgut donar pas a la impunitat davant la contaminació acústica que s´hi generarà, davant la producció de tones de CO2 i d´ozó troposfèric que produirà la competició (quan precisament al nostre territori s´està lluny de complir amb el Protocol de Kioto) i davant l´existència d´altres impactes ambientals que afecten la sostenibilitat del front marítim i d´espais habitats i zones verdes. De l´actuació esmentada, el ciutadà, i en especial la gent jove, percep la idea que tot val a pesar de les normes, mentre veu com es menyspreen els aspectes ambientals dels projectes i els problemes de mobilitat per als habitants de la zona. Alhora, la realització del circuit urbà suposa una apologia de la velocitat que, en l´imaginari dels joves, uneix velocitat a ciutat i, per tant, complica qualsevol plantejament d´educació vial.
Afegirem que els responsables polítics valencians estan utilitzant l´indubtable interès que desperta un espectacle esportiu de les característiques del F1 per justificar una manera d´actuar que és absolutament submisa amb les exigències dels patrons del negoci i que no respecta el dret dels ciutadans a la informació, atesa la opacitat informativa que hi manté. Al mateix temps transmet com a desitjable un model de vida urbana que no té en compte la problemàtica mediambiental i energètica del present.
Des de Fórmula Verda considerem necessària la pràctica d´una cultura urbana diferent, amb l´adopció de formes de producció, consum, oci i benestar que siguen sostenibles, compartides i solidaries a fi que els nostres fills i nets no vegen compromès el seu futur a causa d´actuacions irracionals i irresponsables.

* Signen també Vicent Torres, Vicente Gallart, Liliana Moreno, Paco Sanz, Natxo Serra, Luis Cerrillo, Carme Miquel i Jaume Esteban, membres de Fórmula Verda.

1 comentario:

  1. Anónimo8:58 p. m.

    Mientras festejan a tutiplén el inicio de las competiciones de Fórmula 1 por nuestra ciudad, cuelgan en su página web la normativa y planes de actuación contra la contaminación acústica. ¿qué el circuito, no es contaminación acústica?. Que les pregunten a l@s vecin@s que viven en las inmmediaciones del mismo y que se ven obligados a huir. ¡Menuda panda de hipócritas!

    ResponderEliminar